Skip to main content

Communicatie

De steun en betrokkenheid van onze achterban is van groot belang voor ons werk! We willen onze sponsors en donateurs in Nederland dan ook verbinden met de gezinnen in onze projectgebieden. Een mooie manier om dat te doen is door het delen van verhalen. Ook werken we aan bewustwording door onze expertise te delen en context te duiden. Dit doen we door verschillende uitingen.

Sinds 2023 werken we met thema’s: zo besteedden we een kwartaal lang aandacht aan toenemende armoede, vervolgens aan sterke gezinnen, lag daarna de focus op onderwijs en de laatste drie maanden van het jaar gingen over duurzame toekomst.

Verhalen delen

Ons magazine OmArmen verscheen in mei en december en werd bij 27.108 adressen bezorgd. Met dit magazine willen we sponsors, donateurs en belangstellenden inspireren en informeren. Veel van de foto’s en verhalen in dit blad haalden we op door samen met partners in de landen reizen te organiseren om verhalen te verzamelen. In het afgelopen jaar bezochten we projecten in Burundi, India, Kenia, Malawi, Rwanda, en Zuid-Soedan voor dit doel. Hierbij werkten we zoveel mogelijk samen met video- en fotografen uit de landen zelf.

Mede dankzij uw steun…

Werd Amos een rolmodel voor zijn omgeving. In Kenia heeft 22 procent van de jongeren tussen de twintig en vierentwintig jaar geen werk. Zo ook Amos: “Ik was hele dagen thuis en dacht: wat kan ik doen? Ik kan alleen maar hier gaan zitten, maar ik kan ook iets doen om geld te verdienen.” Dankzij het dorpsprogramma volgde Amos een landbouwtraining. Inmiddels heeft hij ruim driehonderd tomatenplanten, die hij elke dag zelf water geeft. Omdat water halen elke dag veel tijd kostte, besloot de ondernemende Amos zelf een waterput te bouwen: een gevaarlijke, zware taak: “Ik wilde heel graag water dus ik ging ervoor. Ik besloot om niet bang te zijn.” Het mooie is dat nu niet alleen Amos en zijn familie van het water profiteren, maar dat ook de buren hier nu water kunnen halen. Amos is heel enthousiast over zijn werk: “Voor mij betekent landbouw heel veel op de lange termijn. Als je gewassen verbouwt kun je er zelf van eten en je kunt een deel verkopen. Dat is ook de reden dat ik het succes aan mijn vrienden laat zien. Ik deel mijn ervaringen en leer ze hoe ze dit ook kunnen doen. Mijn grootste droom is dat ik verder kan uitbreiden, en dat ik dit al voor elkaar heb gekregen motiveert mij om door te gaan.”

Sponsors aan het woord

In 2023 interviewden we ook acht Nederlandse sponsorgezinnen. Dit ter inspiratie voor anderen en om onze achterban beter te leren kennen. U vindt deze, en meer verhalen, op onze website.

Betrokkenheid per (digitale) post

Vijf keer riepen we onze achterban op om te geven voor een specifiek doel, zoals Dierbaar Cadeau. Dit deden we door brieven te sturen met meer informatie over het betreffende project. In 2023 vielen deze vijf brieven gemiddeld bij 21.640 mensen op de mat.

Maandelijks sturen wij een e-mailnieuwsbrief naar onze achterban. In 2023 ging deze nieuwsbrief naar 11.588 betrokkenen. Hierin komen hoogtepunten van ons werk voorbij en verwijzen we lezers naar updates op onze website. De best gelezen berichten afgelopen jaar gingen over de afronding van ons dorpsprogramma in Gwassi, de noodhulpactie in Syrië en Dierbaar Cadeau. In het kader van duurzaamheid hopen we steeds meer mensen per mail te bereiken in plaats van per post. We moedigen onze achterban dan ook aan hun mailadres met ons te delen zodat we hen digitaal kunnen benaderen.

Speciaal voor sponsors

Onze partners verzamelen elk jaar drie successen en drie uitdagingen uit het dorpsprogramma. Ook spreken en fotograferen ze gezinnen en kinderen met een bijzonder verhaal. Dit jaar verstuurden we achttien sponsornieuwsbrieven naar 7.679 betrokken sponsors en donateurs, zowel digitaal als via de post.

Sociale media

We zijn actief op Instagram, Facebook, X en LinkedIn. Hier promoten we lopende acties en campagnes en maken we gebruik van online advertenties. Ook delen we gemiddeld vier keer per week updates; we vertellen verhalen en werken aan betrokkenheid door aan te haken bij de actualiteit, op te roepen tot gebed of vragen te beantwoorden. In 2023 bereikten we met Facebook en Instagram ruim drie miljoen accounts. Sinds dit jaar werken we vaker met vaste rubrieken zoals ‘Dit zijn wij’. Hierin brengen we medewerkers in beeld die iets vertellen over wat hen drijft in hun werk.

Beeldrechten:
Anneke Jagau
Aristide Muco
Jeroen van Loon, Compass Media
Marijn Fidder
Michel Lunanga
Pandian S.
Red een Kind
Serrah Galos
Redeenkind.nl
InZine • BladenMakers.nl